Bratlie, Wolfgramm och Askeryds kyrkokör bjöd på schlagervinnare och Presley

Text & foto: Kjell Olof Bohlin.

Den första julidagen var vi på väg till ett evenemang i Askeryds kyrka. På vägen dit, till ”Musik i sommarnatt”, gjorde vi ett uppehåll vid Gransnäs, för att beskåda vikingabåten Germundsulfven. Den gungade stillsamt vid bryggan efter många turer under sommarens början.

Mer läsning om Germundsulfven finns att läsa i ett tidigare reportage här…
Resan fortsatte sedan vidare med målet inställt på Askeryds kyrka och ”Musik i sommarnatt”.

Germundsulfven låg tryggt i hamn.

Medverkande vid kvällskonserten var dessa:
Askeryds skickliga kyrkokör med solister, den professionella solisten Susanna Wolfgramm, körledaren och pianisten Kristine Bratlie och prästen Fredrik Bäckhjem Hellberg.

Prästen Fredrik hälsade välkommen till en ”spännande kväll med bred repertoar”.

Några av besökarna.

I sin första avdelning framförde kyrkokören ett antal vår- och sommarsånger.

Askeryds kyrkokör.

”En vårsång i försommartid” hade tonsatts av Kristine Bratlie och fått text av Anna Emvinelle. ”Vi har länge sett fram mot denna konsert”, sa körledaren och anförde sedan sina korister från pianot.

Pianisten och körledaren Kristine Bratlie.

Välkända ”Uti vår hage” är en folkvisa från Gotland som presenterades tonsäkert och nyanserat.

”Fånga mig vind” med text och musik av Gunnar Persson var en ny bekantskap för de flesta av besökarna, som enligt uppgift från vaktmästaren var 121 stycken till antal. Innehållet berörde lyssnarna!

Israel Kolmodins psalm ”Den blomstertid nu kommer” skrevs i slutet av 1600-talet vid Hångers källa på Gotland. Den hade fått ett gungande arrangemang med ordlös sammanbindning mellan versarna.

Mor och dotter i skickligt samspel.

Kristine Bratlie visade sig ha en mycket musikaliskt begåvad dotter. Susanna Wolfgramm framförde tre olika stycken med en imponerande klarhet i rösten. Efter sången ”When love takes over” av David Guetta och Kelly Rowland berättade Susanna innan nästa sång ”Out here on my own” att den sången sjöng hon första gången som tioåring i mammas musikskola. Den är skapad av Michael och Lessley Gore. Susannas tredje stycke var ”Vienna” som inleddes med en introduktion av innehållet. Pianisten till dessa tre sånger var förstås mamma Kristine. Ett konstnärligt framförande!

Solisten Susanna Wolfgramm.

Kyrkokörens nästa avdelning hade ett något annorlunda innehåll. Först ut var Elvis Presleys ”Love me tender” med ett klarinettsolo som inledning. Mansrösterna imponerade och en av versarna hade fått svensk text.

Öckeröfödde Roland Utbult skulle vara stolt om han fått höra körens tolkning av sin sång ”Jag seglar”. Man kunde höra både havsbris och förnimma framtidstro. Soloinsatser av Kristina och Johan Samuelsson förstärkte upplevelsen av innehållet.

Gospeltoner framkallades i Walter Hawkins ”Jesus Christ is the way”. Med hjälp av tungt och klangfullt pianospel lyckades kören nå fram till den svarta gospelns toner.

Susanna tillsammans med kyrkokören.

Många trodde knappast sina ögon när man i programbladet kunde se den vinnande schlagerlåten ”Tatoo”. Det visade sig vara Loreen Talhaouis vinnande låt med text av Thomas G:son, Jimmy Jansson och Peter Boström. ”Det är en svår låt men jag vill sjunga den som en hyllning till Sverige”, sa Susanna. Efter hennes tolkning hördes jubelrop tillsammans med en kraftfull applåd. Prästen Fredrik sa innan sin andakt att ”Första gången jag kunde höra hela texten”.

Prästen Fredrik Bäckhjem Hellberg.

I sin betraktelse utgick Fredrik från berättelsen om det borttappade fåret i Lukas evangelium. I berättelsen gick Fredrik in i rollen som det borttappade fåret, som gått vilse och saknade flocken. ”Plötsligt hörde jag rösten från den rätte herden och blev buren in i trygghetens grupp.”

Ett nyligen komponerat pianostycke med namnet ”A normal life” framfördes med bravur av tonsättaren Kristine Bratlie. ”Många lever inte ett normalt liv på grund av krig och jordbävning. Vi som lever ett normalt liv borde känna tacksamhet”.  Vi fick lyssna till en fulländad tolkning av det svåra och det önskade.

Susanna Wolfgramm kunde också bidra med en egen komposition av hög klass. ”Melancholia” som beskrev känslor i personlighetens djup. Med spröd och glasklar stämma berörde hon lyssnarna.

I avslutningen fick Pälle Nävers ”Aftonpsalm” fånga de många besökarnas uppmärksamhet. ”Jag har länge drömt om att få göra denna låt med min kör”. När Kristine svarat för denna introduktion presenterades ”We are the world” av Michael Jackson och Lionel Richie. Körens prestation tillsammans med ett soloinslag av Susanna Wolfgramm blev en strålande avslutning av en storslagen sommarnattskonsert.

Blomsterbelönade Susanna och Kristine.

Annons

2 Kommentarer on “Bratlie, Wolfgramm och Askeryds kyrkokör bjöd på schlagervinnare och Presley

  1. Tusen tack Kjell Olof för dina poetiska och vackra reflektioner över lördagens konsert! Det är unikt och fantastiskt med dig som journalist på plats blant publiken, att du tar dig tiden att lyfta och sprida evenemangets stämning och atmosfär. Du är viktig för bygden!
    Tusen tack!

  2. Ett stort och varmt TACK till alla som medverkade i denna strålande kvällskonsert i Askeryds vackra kyrka.
    Det är med stor spänning man kommer för att se och lyssna till denna otroligt skickliga pianist och kompositör Kristine Bratlie och även denna gång med charmig dotter, som går i sin mors fotspår. Vilken tillgång för hela Aneby pastorat med sådana musiker.
    Även ett stort Tack till Kjell Olof Bohlin för alla hans trevliga reportage och bilder, som vi tar del av via AnebyNytt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Please Wait