Musikalisk resa med Kristine Bratlie – från den svaga susningen till forsens kraftfulla brus

Text & foto: Tobias Marbenius

Det stolta konserthuset är nu inplastat på grund av en omfattande renovering. Arrangören ”Kalmar konsert & event” fick använda sin övertalningsförmåga, för att pianokonserten med Kristine Bratlie skulle kunna genomföras.

Konserthuset under renovering.

På grund av sjukdom kunde inte den planerade konserten genomföras under våren. Men den 27 augusti inföll en utomordentligt hörvärd konsert i Aneby konserthus med det fyndiga namnet ”Med hjärtat i fingrarna”.

Det är anmärkningsvärt att det finns en så skicklig kompositör på landsbygden i Aneby kommun. Kristine Bratlie är bosatt i Askeryd och är också verksam som kantor inom Aneby pastorat. Hon är docent i musik och har sin utbildning från Norges Musikhögskola och Mozarteum i Salzburg.

En del av sin arbetstid använder Kristine som frilansande musiker och är ständigt verksam som kompositör av pianomusik.

Efter arrangörens välkomstord följde en uppmaning till besökarna – luta er tillbaka och njut.

Kristine Bratlie vid flygeln efter konserten.

De alltför få som samlats fick sannerligen möjlighet att njuta av en musikalisk högtidsstund, där varje ton var komponerad av Kristine Bratlie. Hon spelade hela tiden utan några vägledande notblad.

Full koncentration vid flygeln.

Konserten började stillsamt med stycket ”Awakening”, uppdelat i flera mindre avsnitt. Tonernas harmoni fyllde hela konserthuset med njutbart välljud. Namnet på några av avsnitten var Angelbell, Lonely desert och Golden landscape.  En meditativ musikupplevelse där tonerna flödade som fjällbäckens porlande.

Innan nästa avdelning förklarade Bratlie bakgrunden till de melodier som skulle framföras. Det antyddes ett samband med det avskyvärda våldet i världen och en vilja att göra livets olika växlingar synliga. Titlarna var, Tantra, Once and now, Waves from a fantasy och Song of the forest.

Hela flygelns förmåga till ett kraftfullt tonspråk togs i anspråk.

Tonernas landskap målades av pianisten i ljusa akvarellfärger och åskans hotfulla oljefärger. Den musikaliska resa som åskådarna bjöds på innehöll ständiga skiftningar.

I en tredje avdelning framfördes tre olika konsertetyder med namnet ”Behind the scenes, Stagedive och Exit”. Bratlie gav några antydningar till de olika styckens tillkomst. ”Ibland undrar jag varför jag skrivit så svåra stycken. De kräver mycket övning och min make skyller på kompositören, när jag beklagar mig”.

Med total koncentration valde tonerna väg genom ett landskap, fyllt av motsättningar.

Pianistens tack för applåden.

Någon i publiken gav uttryck för sin hänförelse under applåden med orden ”Aneby lyfter”.

I den avslutande delen av en högklassig konsert, blev det plats för Kristine Bratlies senaste kompositioner. I dessa  sex olika avsnitt fanns plats för olika stämningar, dagar som gryr i stillhet, tid för lek och avkoppling, månljus över vattnets glitter, dansens virvlar och avskedets godnattönskan.
”Dessa stycken vill spegla en dag eller ett helt liv”.

Tonerna stannade kvar när ett antal mycket nöjda besökare gick ut ackompanjerade av åskans muller.

Läs ett tidigare reportage om och med Kristine Bratlie här…

Välkomnande bild utanför konserthuset inbjuder till konserten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Please reload

Vänta ...