Ulf Axelsson från Frinnaryd är Svensk Mästare 2021 i dragracing

Text & Foto: Tobias Marbenius

Frinnarydsbon och fordonsentusiasten Ulf Axelsson kan nu efter att årets säsong i dragracing är över titulera sig Svensk Mästare i klassen Real Street. Nu väntas bankett med festligheter och prisutdelning på Brukshotellet i Skultuna.

Ulf Axelsson är uppvuxen i Aneby kommun och bor i samhället Frinnaryd som är beläget i kommunens norra del. Under 33 års tid har han arbetat i samhällets fabrik Frinab. I garaget i huset där han bor mekas det för fullt med fordon men framförallt mekas det med en gul Chevrolet som tog honom till att bli Svensk Mästare 2021.

I garaget hemma i Frinnaryd mekas det en hel del med bilar.

Vid den sista tävlingen i Mälardalen Open som gick av stapeln på Kjula Dragway förra helgen den 18-19 september stod det klart att Ulf Axelsson blir SM-vinnare 2021. Under säsongen har Ulf på Mälardalen Open vunnit 2 av 4 tävlingar, men poängen som han skramlat ihop under tävlingar räckte till en första plats.

– I tävlingarna som i detta fall kördes på Kjula Dragway, före detta Eskilstuna flygplats, möts man två och två och föraren som kommer först i mål vinner, berättar Ulf och förklarar vidare att själva tävlingsbanan är 402 meter lång och att man ska ligga så nära tiden 10:10 sekunder som möjligt när man går över mållinjen.

Vinnaren av de två bilarna går sedan vidare och får möta en ny förare som vunnit mot en annan.

– Reaktionstiden är extremt viktig, kommer man inte iväg när det blir grönt så är det inte säkert att det går vägen, berättar Ulf.

Ulf Axelsson vid en del av samlingen av pokaler från årens tävlingar. Dalahästen som Ulf håller i sticker ut lite från de andra troféerna, den fick han vid en tävling i Orsa.

Uffe som han kallas är ingen nybörjare i dragracing.

– Jag har tävlat sedan 97 och det har blivit några pokaler, säger Ulf lite försynt och visar upp en hel bokhylla fylld med pokaler.

Ulf håller just nu på att renovera i sitt hus i centrala Frinnaryd. Utöver de pokalerna som står uppradade i bokhyllan står det pokaler och priser utspritt i stort sett alla rum i huset.
– Jag tänkte att alla pokaler ska få stå på hyllor längst den här väggen sen när det blir färdigt, berättar Ulf och pekar på en vägg där det ännu bara sitter gipsskivor.

Även att han har blivit segrare i tävlingar flera gånger tidigare är det i år första gången han kan titulera sig SM-vinnare, det är nämligen första året som tävlingarna har tilldelats SM-status av Nitroz motorsport.

Bilen han tävlar med har varit i hans ägor sedan 1991 och är en Chevrolet Chevelle av 65-års modell. Ulf har mekat, modifierat och anpassat den så att bilen ska funka så bra som möjligt att tävla med, exempelvis har han byggt om växellådan.

Växellådan i tävlingsbilen har Uffe byggt om för att passa honom bättre.
När motorhuven lyfts bort kan man skåda motorn. Framskärmarna kan enkelt lyftas bort för att få mer utrymme när det ska mekas.

– Under huven finns det 660 hästkrafter och med hjälp av en tub lustgas som sitter monterat i bagageutrymmet blir det cirka 800 hästkrafter, men man ska ju försöka hålla sig så att bilen inte går snabbare än 10:10 i tävlingarna. Bilen gör 0-100 på 2 sekunder och har en toppfart på cirka 220km/h, berättar Ulf.

I bagaget finns en tub med lustgas.

– Hoppa in så tar vi en sväng, säger Uffe. …Okej, säger jag utan att tänka så långt, en liten stund senare har jag och fläsket runt midjan sjunkit på plats i den något tighta och djupt skålade passagerarstolen. Nyckeln vrids om och mullret från motorn ljuder, bilen rullar sakta iväg. Uffe berättade för några minuter sedan att det är viktigt att det är torrt underlag när man kör då däcken som sitter på inte har något mönster, på tävlingsbanorna preparerar de banorna med ett slags kletigt gummi som gör att däcken får bra fäste – men här i Frinnaryd, precis innan jag tog mig ner i sätet, har det ju precis duggat lite… Uffe är SM-medaljör så det är lugnt, gick tankarna som ett mantra inom mig. Efter att vi lugnt och försiktigt åkt en bit, vänder Uffe bilen mot Frinnaryd igen – och ger ”Pelle lite havre” som jag skämtsamt brukar utrycka mig när man gasar på lite extra. Utan att överdriva det minsta kändes det som att innehållet i mitt huvud för en stund faktiskt stannade kvar där på platsen vi nyss vände. Nu gav Uffe bara lite havre till Pelle, men jag förstår nu vilka krafter som sitter under huven. På en film från tävlingar som Ulf visar en stund senare ser man hur hela framvagnen på hans Chevrolet lyfter och framhjulen lättar från marken när han kör iväg…

Däcken är helt blanka, i kombination med underlaget på tävlingsbanan får de dock bra grepp.

– Tävlingsformen kom till Sverige 1968 så 2018 var det 50-årsjubileum, berättar Ulf.

Ulf tävlar för klubben SHRA-Mantorp och har tävlat i flera olika klasser under åren. Antalet som tävlar i varje klass har varierat under åren.

– I den senaste tävlingen var vi 14 stycken förare i klassen, säger Ulf.

Under tävlingarna används fempunktsbälte, hjälm och skyddskläder.
Flera fordon finns i Uffes samling, exempelvis en Fordson Major.

Det märks på Uffe att intresset och kunskapen för motorer och fordon är stort. Han är ägare till flera fordon. På tomten i Frinnaryd står exempelvis en Fordson Major, en gammal men väl fungerande traktor. På en annan plats på tomten står en vit Chevrolet Camaro ZR28 – Det är en lite ovanlig modell, berättar Ulf.

En annan bil i samlingen, en något ovanlig Chevrolet Camaro ZR28

Med sig på tävlingarna brukar Ulf ha med sig en mekaniker som hjälper honom att meka om det behövs.

– När vi åker på tävlingar så drar jag tävlingsbilen på kärra med en van, men den och några andra fordon har jag inte här hemma, berättar Ulf.

SM Guldet firades såklart med en gul tårta

I mitten av oktober blir det bankett på Skultuna Brukshotell där Ulf Axelsson kommer att få ta emot sin SM-pokal, en pokal som gissningsvis kommer att få den finast platsen på hyllan där hemma i Frinnaryd.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Please reload

Vänta ...