Tomas Stark har snart byggt klart sin tredje bil

Tomas Stark från Bälaryd har snart byggt klart sin tredje bil. Denna gång blir det en något enklare variant i miniformat av de bilarna som han har byggt innan...

På gårdsplanen mellan boningshuset och garaget på Bälaryd Klockarp råder det full aktivitet, Tomas är nämligen i full färd med att snickra på sin tredje bil. – Även om den påminner om bilarna jag byggt innan så blir detta något helt annat, berättar Tomas. Denna bilen är till barnbarnen och så ska tomten få sitta i den vid jul.

Tomas i full färd med att bygga på sitt senaste projekt.

Tomas bor tillsammans med sin fru Gunilla och vid nästan varje jul har de haft som tradition att sätta ut en stor tomte på gården. Tomten har placerats på en mjölkabänk så att den synts väl från vägen som går utanför. Det är vältrafikerade länsväg 132 som går förbi huset så tomten brukar uppmärksammas av många bilister. Till skillnad från tidigare år kommer tomten denna gång istället få sitta bakom ratten i den nybyggda bilen som helt är byggd i trä.

Tomas fick intresset för bilar och motorer tidigt då han växte upp på en bondgård där det alltid fanns maskiner att meka med. – När jag blev lite äldre började jag med folkrace och rally med allt som det innebar, intresset därifrån utvecklade sig för att sedan börja med att bygga bilar, berättar Tomas.

Vid bygdegården i Bälaryd brukade vi sätta upp en teaterföreställning om Åsa-Nisse, och det var till föreställningen som jag byggde den första bilen.

– Jag var själv med i föreställningen och spelade Smé-Johan i 7 år, berättar Tomas.

Det första bilbygget som från början var ett projekt till teatern Åsa-Nisse i Bälaryds bygdegård.
Det mesta på bilen är byggt i trä.

Bilen som gjordes till teatern började att byggas på 2008, och var klar för att användas i teatern året efter. Efter det byggdes det vidare på bilen och i det utförandet som den är nu blev den klar och inregistrerad år 2013. Den är byggd på ramen till en Volvo Duett av årsmodell 67. – Påbyggnaden består av en järnram som jag byggt vidare på med trä, främre delen vid motorn är byggd i plåt, förklarar Tomas.

Under åren har många mil körts med bilen och uppmärksamheten runt bilen har varit stor. Tomas och Gunilla som har var sin sidodörr på bilen uppmärkt med sitt namn brukar åka runt på utställningar och träffar och visa upp sitt ovanliga fordon. I bakre delen av bilen finns även sängplats så att de kan stanna över natt om de är ute på en längre tur. Sovskåpet går att lyfta av om man i stället vill använda flaket där bak, förklarar Tomas.

Bilarna är väl uppmärkta på sidodörrarna så att man ser vem som färdas i bilen

Tidigare i år blev Tomas klar med sin andra bil, även den är byggd på Volvo Duett men denna gång av årsmodell 65. Den påminner om den första bilen men har annan färg och inga sovplatser, om man inte vill ligga under bar himmel, förstås.

Det andra bilbygget som blev klart 2021

Tomas har tidigare varit anställd på HAGS i Aneby, men när företaget flyttade fabriken utomlands så blev Tomas arbetslös och fick då istället lite mer tid i garaget, så den sista bilen som är till tomten och barnbarnen är byggd på en vecka. De andra bilarna som har byggts har tagit lite mer tid – Men den grå har nog inte tagit ett år iallafall, säger Tomas som fått talets gåva och även finurligheten och klurigheten att lätt komma på och bygga lösningar på problem som uppstår både under bilbyggandet med även i vardagen och visar en låsanordning till garaget som han konstruerat och byggt själv. Tomas pekar på en maskin en bit bort, – Jag har fått problem med ryggen så för att underlätta har jag byggt en vinsch till vedklyven, så nu behöver jag inte ta i något för att få upp en tung stock till klyven.

Locket till motorutrymmet öppnas på en av bilarna och Tomas går grundligt igenom vad han gjort och hur allting fungerar. En pärm tas fram ur ett fack i bilen och han visar sida för sida upp bilder om hur bilarna har byggts upp. – När någon undrar, så kan jag enkelt med hjälp av dokumentationen ta fram och förklara hur jag byggt bilen. I pärmen finns även mycket tidningsurklipp från reportage om bilen där Tomas blivit intervjuad under årens lopp.


När man bygger en bil så måste den klara av tre olika besiktningar innan den får tas ut på vägen. Bland annat har bilen besiktats hos Bosse Andersson, mer känd som Bosse bildoktorn. Bosse är besiktningsman för SFRO, Sveriges fordonsbyggares riksorganisation. Mottagningen har Bosse Bildoktorn vid sitt hem i Landsbro, berättar Tomas och visar upp en bild på de två tillsammans. Efter det blev det registreringsbesiktning och på det en vanlig besiktning.

Den händige Tomas har mycket tålamod och ger sig inte i första taget. Bilen ska va i toppskick när jag tar den med på besiktning, så besiktningarna har gått igenom utom problem. Sist tipsade Bosse om att jag skulle plasta in en kabel vid batteriet lite bättre så att jag inte riskerade att få kortslutning, men det var allt och dessutom lätt fixat, berättar Tomas.

Tomas i garaget där han byggt sina bilar

Bilarna är byggda med enkla verktyg i garaget hemma på gården och återbruket på bilarna är stort, kofångaren är från en gammal oljetank, taket från ett pingisbord, lamporna är från en buss och en gammal T-ford, exempelvis. Listerna på bilarna är handhyvlade av mig, berättar han.

Bilarna är byggda med enkla verktyg

När man blickar in i garagelängan intill gårdsplanen ser man fler fordon. – De här traktorerna har jag renoverat, berättar Tomas, likaså har jag även gjort iordning ett par gamla mopeder som numera är körbara, säger Tomas. Det går inte att ta miste på att han gillar det han gör.

När jag frågar om det är något mer bilbyggarprojekt på gång, berättar Tomas att han nu tänker ta en paus ifrån bilbyggandet – för att i nästa mening säga – men, jag har ju rätt så många fler idéer…

Bilarna får mycket uppmärksamhet när Gunilla och Tomas far fram på vägarna. – Folk hejar, tutar och tar kort berättar Tomas som gläds åt uppmärksamheten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Please reload

Vänta ...