ÖRFELTHS KULTURVÅRD – Vårda dina fönster!

Text: Veronica Örfelth / Tobias Marbenius
Foto: Tobias Marbenius

En solig men blåsig vårdag beger sig AnebyNytt.se mot Öringe Gård för ett besök hos Veronica och Johan Örfelth på Örfelths Kulturvård. Öringe Gård är beläget mellan Aneby och Sunhultsbrunn, norr om Aneby samhälle, i Marbäck socken.
När jag kommer fram skådar jag ett stort äldre gult vackert hus med fina vita och mörkröda detaljer.

Efter att jag parkerat bilen tar jag mig vidare gåendes på grusgången som leder till trappan upp till verandan, knackar på porten och Johan kommer och öppnar. Kändes lite som att stiga in i ett slott. Johan visar mig runt och berättar att huset som allt eftersom förändrats med tiden nu håller på att återställas i stil med när det byggdes i början av 1800-talet. Det går inte att ta miste på att han bär på en stor kunskap inom byggnadsvård. Vi tar oss så småningom upp för trappan till andra våningen och möts av doften av nygräddade våfflor, Veronica, Johans fru, står vid våffeljärnet och gräddar för fullt. Efter att de välsmakande våfflorna, grädden och den hemlagade sylten var intagna tar vi oss till ett annat hus på gården där verkstaden för fönsterrenoveringen sker.

Veronica Örfelth på Örfelths Kulturvård ger här en genomgång på hur du restaurerar och tar till vara dina fönster.

En fönsterbåge kan se väldigt dålig ut men ändå räddas och bli hållbar och jättefin med hjälp av äkta linoljefärg och traditionellt hantverkskunnande.

En båge som målas med ”moderna” färger, exempelvis plastfärg och akrylfärg binder ofta fukt, särskilt på hörnjärn och blir på grund av färgen rostangripen. Att bågen tidigare klarat sig i hundratals år beror således inte bara på virket, utan även på färgkvaliteten.

På bara några år kan gamla fönster bli allvarligt skadade på detta sätt av moderna färger – vilket är totalt onödigt slöseri med alla resurser dvs. tid, arbete och kundens pengar.

Veronica Örfelth på Örfelths Kulturvård är specialiserad på restaurering av äldre fönster.

Först ska bågen tvättas. Eftersom järnet här är rostangripet tas rosten bort. I vissa fall räcker det med stålborste, i andra fall behöver man skruva bort det och även byta både skruvar och järn. Sedan skrapas bågen ren från löst sittande färg. Även i detta moment är det en fördel om tidigare färglager är av linolja, då den åldras vackrare och är lättare att skrapa bort.

Här är bågen målad med bara ett färglager och har kittats i efterhand. Linoljefärger målas tunt i tre lager. Då blir den hållbar och tålig mot väder och vind samt skyddar och transporterar bort väta och fukt ur träet efter årets olika växlingar.

”Viktigt att linoljefärgen ”jobbas” in i virket” – Veronica Örfelth

De här bågarna är färdigstrykta. De har nu tre färgskikt. På den röda och den vänstra rutan av insidan (den gråa sidan) är de renskrapade, medan den högra (av insidan/den gråa) fortfarande har kvar färg som strykts ut på glaset. Det görs eftersom färgen ska tränga in i alla hålrum och även sitta ett par millimeter ifrån kittfalsen för att skydda.

Viktigt att linoljefärgen ”jobbas” in i virket, den ska inte läggas på som en filt, som man gör med moderna färger.

Örfelths Kulturvård är specialister på inre och yttre restaurering av äldre byggnader och miljöer.
Läs mer om Örfelths Kulturvård här…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *